کد خبر: ۱۶۵۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
 رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز خبر داد: 

 طراحی اپلیکیشن هوشمندسازی تفکیک از مبدأ پسماندها

 رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز از طراحی اپلیکیشنی برای هوشمندسازی تفکیک از مبدأ پسماندها توسط شهرداری شیراز خبر داد.

 صمد پناهیان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: اگر تفکیک از مبدأ پسماندها خوب رعایت شود، مشکلاتمان در حوزه مدیریت پسماند حل می‌شود، اگر از آشپزخانه که کانون اصلی تولید زباله است شروع به تفکیک پسماندها و خشک کردن زباله‌ها کنیم، به تفکیک پسماند از مبدأ کمک کرده‌ایم.

 وی یادآور شد: وقتی که شیرابه زباله گرفته شود و پوست میوه‌ها را به صورت خشکاله دربیاوریم کمک ویژه‌ای به شهرداری انجام داده‌ایم.

 رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری افزود: امسال با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است، قرار است مخازن ویژه‌ای برای خشکاله‌ها تحویل شهروندان شود که هم اکنون در ایستگاه‌ها شروع به توزیع شده است که با این طرح می‌توان شیرابه‌های کمتری در زباله‌ها و پسماندها داشت.

 طراحی اپلیکیشن هوشمندسازی تفکیک از مبدأ پسماندها

 پناهیان تصریح کرد: در فصل تابستان همگی شاهد لکه‌های شیرابه در کوچه‌ها و محله‌ها بودیم، این شیرابه‌های ماده‌های سمی خطرناکی هستند که موجب جذب امحا و سگ‌های ولگرد و انواع سوسک‌ها و جانوران شده و در واقع منبع تغذیه‌ای برای حیوانات مزاحم و حیوانات موذی می‌شود.

 وی با تأکید بر اینکه شهروندان می‌توانند در اولین قدم کمک شایانی در حذف این شیرابه‌ها داشته باشند، گفت: اگر این مورد رعایت شود در ابتدا بهداشت کوچه و محله را رعایت کرده‌ایم، اگر بتوانیم پسماندهای خشک را از پسماندهای تر جداسازی کنیم، دیگر شاهد این نازیبایی‌های بصری که بعضاً توسط دوره‌گردها در خیابان‌ها با پاره کردن کیسه‌های زباله می‌شوند، نخواهیم شد.

 رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ادامه داد: در مرحله بعد این پسماندهای خشک می‌تواند یک کمک اقتصادی به خانواده‌ها شود که شهرداری به کمک پیمانکاران خدمات شهری به وسیله ۵۵ وانت نیسان به صورت هفته‌ای یکبار با مراجعه به درب منازل برای بردن پسماند خشک اقدام می‌کنند که اگر استقبال خوب باشد ما می‌توانیم این بازه زمانی را به هفته‌ای دو یا سه بار افزایش دهیم.

 پناهیان بیان کرد: در بحث چرخه گمشده سه اقدام در حال اجرا است، جمع‌آوری از درب منازل، کانکس‌های مستقر در سطح شهر و معابر روش‌های جمع‌آوری این پسماندها هستند که امسال در نظر داریم اپلیکیشن هوشمند بازیافت پسماند را به مرحله اجرایی رسانده و تا پایان سال رونمایی کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: در این اپلیکیشن شهروند می‌تواند به وسیله یک تلفن همراه پسماند خشک خود را تحویل دهد و در ازای آن مواد شوینده و اقلام با ارزش دیگری دریافت کند.

 رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری در پایان گفت: طراحی این اپلیکیشن حلقه گمشده‌ای بود که با آزمون و خطا و استفاده از تجربیات دیگر شهرها، هم اکنون به مرحله آماده‌سازی زیرساخت‌ها و خرید پنل رسیده است که به زودی در شیراز رونمایی می‌شود.

انتهای خبر/224224
 
 

نظرات بینندگان